Cu "Masina timpului" prin Bucovina
Postat de Administrator la April 13 2010, 23:48:56
Gandul    Gabriela DOBOS | 19 IUNIE 2006
locomotivaMocanita suiera in gara Moldovitei, gafaie si se urneste invaluita in aburul gros numai cand are comenzi precise.
Cu 200 de euro, cele 3 vagoane - unul bar, altul pentru calatori, acoperit, si altul terasa, cu platforma - se leaga la un Diesel, dar pentru sume mai mari de 350 euro, vagoanele se prind de locomotiva cu abur special adusa de la Brad, o frumoasa "masina a timpului" mesterita la Resita, prin 1957. Nostimul trenulet pufaie pe ecartament ingust, de 760 mm, doar 3,7 km si taie Obcina Feredeului de Obcina Mare.  Cutreiera exclusiv domeniul comunal, cu dealuri semete, padure racoroasa si poienite. Pana la revolutie, mocanita se bifurca stanga-dreapta si strabatea vreo 24 de km de peisaj montan, locomotiva tractand vagoane incarcate cu busteni. Apoi a ruginit pe sinele sau prin hangarele Moldovitei pana cand - in primavara lui 2005 - Georg Hocevar (investitor austriac specializat in reconditionarea trenuletelor de epoca) si Dumitru Savin (amorezat iremediabil de tinutul bucovinean) au decis ca in parteneriat sa transforme mocanita din trenulet forestier intr-unul turistic. Cu aproape 4 miliarde lei vechi au reconditionat trei vagoane cu o capacitate de 60 de persoane si un tronson de nici 4 km.
La 2 iulie trecut, prelatii au stropit cu agheasma locomotiva, vagoanele, sina si turistii inghesuiti in "Hutulca". Pana in codri, mocanita a fost urmarita si atacata de haiduci. Cand voinicii au asezat caii de-a curmezisul sinei, locomotiva a suierat ascutit, semnal pentru ca franarul trenului sa puna piedica rotilor de fier. Calatorii au fost somati sa se refugieze in colibe din cetina, unde au urmarit demonstratii de mestesuguri populare. Turistii au hoinarit cu mocanita pana prin septembrie trecut, fara ca haiducii sa le mai ia urma. Dar inundatiile de anul trecut au naruit sperantele investitorilor si placerea turistilor. Apa abundenta infiltrata a surpat malul pe terasament la kilometrul 3,7, fix unde se sfarsea traversa reconditionata. Traseul de pana la km 8, 14 sau chiar 24 a devenit himera. Autoritatile par sa nu se implice, invocand statutul incert al sinei si, fireste, lipsa banilor. Pana acum cateva luni, sina era rasfirata pe domeniul Fondului Bisericesc din Bucovina, dar, printr-o nesabuita ordonanta de Guvern, sina a ajuns in patrimoniul silvic. Sefii padurilor bucovinene au lasat in paragina terasamentul, descompletat de vanatorii de fier vechi, si ar putea trimite la topit sina, in lipsa unui parteneriat.
Moldovita avea doua locomotive - "Krauss LI" (1921) si "Resita" (1955) - disparute printr-o privatizare dubioasa, se pare, pentru a fi vandute ca fier vechi. Daca sina s-ar reconditiona cel putin pana la kilometrul 8, turistii ar calatori ceva mai mult de 2 ore si ar putea vizita, dupa picnicul de la km 3,7, intr-o poiana spre Argel - casa vanatoreasca a printului mostenitor al Imperiului Habsburgic, Rudolph. "Mocanita este o bijuterie pentru turismul din Bucovina. Inca 4 km s-ar putea reda turismului cu implicarea autoritatilor. Traverse avem, linii aducem, forta de munca si entuziasm avem, dar ne trebuie specialisti, iar cheltuielile sunt mari pentru o asa lucrare inginereasca. Sina nemaifiind exploatata si intretinuta, este surpata, descompletata sau degradata pana la km 8 si mai departe. Ni s-a promis sprijin din partea autoritatilor. Speram si asteptam", spune Dumitru Savin. "Noi am dat un impuls, dar sunt convins ca, daca primaria si Ministerul Turismului fac ceva, se vor gasi fonduri. Aici este o zona turistica splendida", spune si austriacul Georg Hocevar, intr-o romana impecabila.
Alaturi de manastirea Moldovita, mocanita a facut istoria localitatii in ultimul veac. Louis Ortlieb din München, proprietar de gater, a construit si pus in functiune prima cale ferata forestiera din tara, lunga de 23,9 km, pana la Rosesti. Specialistii in drumul de fier spun ca mocanita de la Moldovita reprezinta o remarcabila marturie a dezvoltarii transporturilor feroviare din Europa.