Mocanita nu vrea sa moara
Postat de Administrator la April 13 2010, 23:34:58
Evenimentul zilei   19 Iunie 2007
imgUn intreprinzator austriac a organizat o noua demonstratie pe ruta de linie ferata ingusta.
Mocanita s-a aflat iarasi din nou pe sine la Abrud, într-o noua demonstratie ca nu vrea sa moara. De fapt, a fost vorba de mai mult.
A fost vorba despre o demonstratie ca trenul pe linie de cale ferata ingusta poate circula cel putin o data pe saptamâna, în scop turistic, între Abrud si Câmpeni. În premiera, au fost organizate curse demonstrative în doua week-enduri consecutive, respectiv duminica trecuta, si în urma cu o saptamâna.
Experienta unica
O plimbare cu mocanita este, cu siguranta, o experienta unica. Pe durata plimbarii, fie ca este vorba de o ora sau de trei, calatorul se rupe total de „lumea dezlantuita” a secolului XXI si este invadat de calmul si serenitatea unei zile senine, rupta parca din realitatea din urma cu mai bine de jumatate de secol.
La un semn al austriacului datorita caruia mocanita a ajuns din nou pe sinele din Abrud, toata lumea urca în vagoane si aventura începe.
Locomotiva pufaie, „striga” de doua ori si porneste agale la drum. Locomotiva merge doar cu 10 km/h, numai cat sa simti o adiere placuta.
Pâna la Gura Rosiei, unde s-a încheiat calatoria de duminica, trenul s-a oprit de câteva ori, dintr-un motiv care a stârnit zâmbete din partea calatorilor.
Mecanicul trebuia sa se dea jos din locomotiva si sa deschida portile, pentru ca traseul mocanitei trece peste proprietatile unor oameni din zona, care au înteles importanta mocanitei, motiv pentru care nu si-au pus gardul peste sine, ci doar o poarta care se poate deschide când trece trenuletul.
Pasiune
Cel care conduce, cu o vizibila bucurie, locomotiva cu aburi este Cornel Corinda din Brad. Are 37 de ani si a lucrat ca fochist din 1988. El povesteste ca a învatat meserie de la tatal si de la bunicul sau, dar a facut si scoala, ca sa fie calificat.
„Cel mai mult mi-a placut mirosul de fum si puterea aburului”, a marturisit barbatul, spunând ca, în 19 ani de când practica aceasta meserie, nu s-a plictisit si este la fel de încântat.
El a mai spus ca a avut ocazia sa transporte multe grupuri de turisti români si straini cu mocanita, atât la Abrud, cât si în alte parti. Toti au fost entuziasmati, dupa cum a vazut el, si toti au fost de parere ca asa ceva ar trebui permanentizat.
Este nevoie de sprijin
Totul se datoreaza entuziasmului unui cetatean austriac, Georg Hocevar, care a venit în România în 1999 si care, de atunci, se lupta sa convinga autoritatile din zonele unde exista cai ferate înguste ca acestea trebuie puse în valoare.
La Abrud, prima demonstratie de amploare a fost facuta în urma cu doi ani. Locomotiva cu aburi care a facut atunci senzatie se arata la fel de „în putere“, chiar daca a fost fabricata în 1957.
A fost reparata la Cluj si este întretinuta si folosita de SC Calea ferata îngusta SRL Brad, al carei administrator este austriacul, naturalizat în România. Firma detine doua locomotive cu care deserveste patru linii, în functie de solicitari. Este vorba despre liniile de la Abrud, Covasna, Moldovita si Criscior.
„A fost înca o demonstratie ca se poate face. Dar o firma privata nu va putea niciodata sa faca singura tot, nici aici, nici în alta parte. Este nevoie de sprijin din partea statului pentru întretinerea cailor ferate (...) Asa se întâmpla si în Uniunea Europeana. Orasele, consiliile locale, consiliile judetene îsi dau mâna pentru ca aceste circuite turistice sa functioneze. Eu încerc sa conving autoritatile sa se implice. În Austria, nici pompierii nu sunt platiti. În România, dupa comunism, s-a intrat într-un sistem democratic în care toata lumea vrea profit. În Occident exista voluntariat”, a declarat Georg Hocevar.
El nu a ascuns faptul ca o astfel de activitate nu este profitabila, profitul fiind obtinut din repararea de vagoane si locomtive. „Noi facem asta pentru ca vrem sa se miste treaba. Vrem sa convingem ca aceste linii nu trebuie uitate. Este un fel de arta, o bucata de istorie care trebuie pastrata. Si mai ales aici, ar fi pacat ca aceasta zona extraordinara sa nu fie pusa în valoare”, a mai spus Georg Hocevar.
STOP
Birocratia de la Bucuresti incurca socotelile
În Alba, problema nu o reprezinta autoritatile locale si judetene, ci cele centrale. Primarul Abrudului, Tiberiu Ratiu, a declarat ca a pus deja bazele colaborarii cu consiliile locale din Rosia Montana si Câmpeni, dar si cu Consiliul Judetean Alba, pentru a fi stabilit un program de curse regulate, macar saptamânal, daca nu mai des.
La rândul sau, Consiliul Judetean (CJ) Alba a reusit sa obtina declararea liniei ferate înguste drept monument istoric, dupa ce a aflat ca Societatea de Administrare a Activelor Feroviare dorea sa o vânda, pentru stingerea unor datorii.
Si acum linia ar putea fi vânduta, însa fiind vorba despre un monument istoric, cumparatorul va fi obligat sa o întretina si sa îi pastreze destinatia, ceea ce nu este rentabil.
Presedintele CJ Alba, Ion Dumitrel, a declarat ca, de doi ani, face demersuri pentru ca Ministerul Transporturilor sa treaca linia în administrarea CJ Alba sau a autoritatilor locale, dar tot timpul s-au gasit noi motive de întârziere a transferului.