EFWJC
Navigare
· Căutare
Simtex
certificat iso
Ceas
CFI Supporter
I like this!
Strongly Recommend

Show this button
on Your site

CFI România

Use the code below
to show the button

Thank you. B-)
BNR
Curs Valutar BNR
Convertor Valutar
Mocanita nu vrea sa moara
Evenimentul zilei   19 Iunie 2007
imgUn intreprinzator austriac a organizat o noua demonstratie pe ruta de linie ferata ingusta.
Mocanita s-a aflat iarasi din nou pe sine la Abrud, īntr-o noua demonstratie ca nu vrea sa moara. De fapt, a fost vorba de mai mult.
A fost vorba despre o demonstratie ca trenul pe linie de cale ferata ingusta poate circula cel putin o data pe saptamāna, īn scop turistic, īntre Abrud si Cāmpeni. Īn premiera, au fost organizate curse demonstrative īn doua week-enduri consecutive, respectiv duminica trecuta, si īn urma cu o saptamāna.
Experienta unica
O plimbare cu mocanita este, cu siguranta, o experienta unica. Pe durata plimbarii, fie ca este vorba de o ora sau de trei, calatorul se rupe total de „lumea dezlantuita” a secolului XXI si este invadat de calmul si serenitatea unei zile senine, rupta parca din realitatea din urma cu mai bine de jumatate de secol.
La un semn al austriacului datorita caruia mocanita a ajuns din nou pe sinele din Abrud, toata lumea urca īn vagoane si aventura īncepe.
Locomotiva pufaie, „striga” de doua ori si porneste agale la drum. Locomotiva merge doar cu 10 km/h, numai cat sa simti o adiere placuta.
Pāna la Gura Rosiei, unde s-a īncheiat calatoria de duminica, trenul s-a oprit de cāteva ori, dintr-un motiv care a stārnit zāmbete din partea calatorilor.
Mecanicul trebuia sa se dea jos din locomotiva si sa deschida portile, pentru ca traseul mocanitei trece peste proprietatile unor oameni din zona, care au īnteles importanta mocanitei, motiv pentru care nu si-au pus gardul peste sine, ci doar o poarta care se poate deschide cānd trece trenuletul.
Pasiune
Cel care conduce, cu o vizibila bucurie, locomotiva cu aburi este Cornel Corinda din Brad. Are 37 de ani si a lucrat ca fochist din 1988. El povesteste ca a īnvatat meserie de la tatal si de la bunicul sau, dar a facut si scoala, ca sa fie calificat.
„Cel mai mult mi-a placut mirosul de fum si puterea aburului”, a marturisit barbatul, spunānd ca, īn 19 ani de cānd practica aceasta meserie, nu s-a plictisit si este la fel de īncāntat.
El a mai spus ca a avut ocazia sa transporte multe grupuri de turisti romāni si straini cu mocanita, atāt la Abrud, cāt si īn alte parti. Toti au fost entuziasmati, dupa cum a vazut el, si toti au fost de parere ca asa ceva ar trebui permanentizat.
Este nevoie de sprijin
Totul se datoreaza entuziasmului unui cetatean austriac, Georg Hocevar, care a venit īn Romānia īn 1999 si care, de atunci, se lupta sa convinga autoritatile din zonele unde exista cai ferate īnguste ca acestea trebuie puse īn valoare.
La Abrud, prima demonstratie de amploare a fost facuta īn urma cu doi ani. Locomotiva cu aburi care a facut atunci senzatie se arata la fel de „īn putere“, chiar daca a fost fabricata īn 1957.
A fost reparata la Cluj si este īntretinuta si folosita de SC Calea ferata īngusta SRL Brad, al carei administrator este austriacul, naturalizat īn Romānia. Firma detine doua locomotive cu care deserveste patru linii, īn functie de solicitari. Este vorba despre liniile de la Abrud, Covasna, Moldovita si Criscior.
„A fost īnca o demonstratie ca se poate face. Dar o firma privata nu va putea niciodata sa faca singura tot, nici aici, nici īn alta parte. Este nevoie de sprijin din partea statului pentru īntretinerea cailor ferate (...) Asa se īntāmpla si īn Uniunea Europeana. Orasele, consiliile locale, consiliile judetene īsi dau māna pentru ca aceste circuite turistice sa functioneze. Eu īncerc sa conving autoritatile sa se implice. Īn Austria, nici pompierii nu sunt platiti. Īn Romānia, dupa comunism, s-a intrat īntr-un sistem democratic īn care toata lumea vrea profit. Īn Occident exista voluntariat”, a declarat Georg Hocevar.
El nu a ascuns faptul ca o astfel de activitate nu este profitabila, profitul fiind obtinut din repararea de vagoane si locomtive. „Noi facem asta pentru ca vrem sa se miste treaba. Vrem sa convingem ca aceste linii nu trebuie uitate. Este un fel de arta, o bucata de istorie care trebuie pastrata. Si mai ales aici, ar fi pacat ca aceasta zona extraordinara sa nu fie pusa īn valoare”, a mai spus Georg Hocevar.
STOP
Birocratia de la Bucuresti incurca socotelile
Īn Alba, problema nu o reprezinta autoritatile locale si judetene, ci cele centrale. Primarul Abrudului, Tiberiu Ratiu, a declarat ca a pus deja bazele colaborarii cu consiliile locale din Rosia Montana si Cāmpeni, dar si cu Consiliul Judetean Alba, pentru a fi stabilit un program de curse regulate, macar saptamānal, daca nu mai des.
La rāndul sau, Consiliul Judetean (CJ) Alba a reusit sa obtina declararea liniei ferate īnguste drept monument istoric, dupa ce a aflat ca Societatea de Administrare a Activelor Feroviare dorea sa o vānda, pentru stingerea unor datorii.
Si acum linia ar putea fi vānduta, īnsa fiind vorba despre un monument istoric, cumparatorul va fi obligat sa o īntretina si sa īi pastreze destinatia, ceea ce nu este rentabil.
Presedintele CJ Alba, Ion Dumitrel, a declarat ca, de doi ani, face demersuri pentru ca Ministerul Transporturilor sa treaca linia īn administrarea CJ Alba sau a autoritatilor locale, dar tot timpul s-au gasit noi motive de īntārziere a transferului.

Comentarii
#1 | silviamccarr la October 19 2010, 17:18:20
Hi there, I dont know if I am writing in a proper board but I have got a problem with activation, link i receive in email is not working... [url=http://www.cfi.ro/?75c2a2a7460082b6008f7e2ca43]keyword[/url],
Postează un comentariu
Te rog conectează-te pentru a posta un comentariu.
Evaluări
Evaluarea este disponibilă doar membrilor.

Te rog conectează-te sau înregistrează-te pentru a vota.

Nu au fost postate evaluări.
SIMTEX
Memoreaza
Bookmark and Share
Meta Tags
Covasna Comandau Moldovita Brad Campeni Abrud Criscior Hunedoara cfi cale ferata sina traseu turism locomotiva vagoane vagon tren ferata ingusta diesel curent mina confectii metalurgie transport logistica finisaje tamplarie

Translate
Conectare
Utilizator

Parolă



Încă nu eşti membru?
Înregistrează-te

Ţi-ai uitat parola?
Solicită una nouă
Pagină generată în 0.01 secunde 744,760 vizite unice